Al meer dan 200 jaar succesvol
De lancering van 4711 Bloemencollectie vond plaats zonder schreeuwerige reclame of zorgvuldig geplaatste tv-reclames. De geur- en smaakfabrikant Mäurer & Wirtz uit Stolberg, sinds 2006 eigenaar van het merk 4711, vertrouwt volledig op traditie, bekendheid en reputatie bij de lancering van nieuwe producten onder het label. De bekende fles en het onmiskenbare etiket spelen een belangrijke rol in de marketingstrategie van het bedrijf. Het is niet in de laatste plaats de traditionele outfit die de ongewoon moderne geurcreaties van 4711, die in de afgelopen jaren zijn gelanceerd, aan een aanzienlijk succes heeft geholpen. Decennialang was eau de cologne gebaseerd op een formulering uit 1797 met de geuren citroen, bergamot, sinaasappel, lavendel, rozemarijn en neroli de maat der dingen, maar het merk richt zich nu op nieuwe, eigentijdse creaties. Acqua Colonia, Nouveau Cologne en Acqua Colonia Intense zijn de namen van de nieuwe geurlijnen van het label. Nieuwe collecties, Remix Cologne en 4711 Bloemencollectie, hebben ook de Echt Kölnisch Wasser lijn een nieuwe, zeer moderne touch gegeven die ook zeer jonge vrouwen aanspreekt.
De campagne voor de lancering van 4711 Bloemencollectie beperkt zich tot stijlvolle printreclame die puurheid en natuurlijkheid benadrukt. De stralend heldere foto's presenteren de geurflacons onder een gestileerde Molanus-flacon met een witte rand. Eén foto karakteriseert het karakter van de hele geurlijn door een arrangement van lichtlila sering, elegante rozen in lichtroze en delicate jasmijn centraal te stellen. Daaronder staan, alsof het voor zichzelf spreekt, de flacons van de drie 4711 Bloemencollectie geuren; andere foto's richten zich op het karakteristieke geurakkoord van telkens één parfum, waarvan de flacon, omlijst door bloemen, in het midden van de gestileerde Molanus flacon staat.