Geen resultaten Resultaat: Resultaten:
Resultaten filteren
Verwijder alle filters

Merk +

Productsoort +

Geurnoot +

prijs +

3 646
becommerce gecertificeerd
Deze winkel is onafhankelijk gecertificeerd en biedt 30 dagen geld-terug-garantie Meer informatie

Meer informatie +

De fascinatie van geur

Je eigen geur is de essentie van je eigen persoonlijkheid en is uniek voor mensen en dieren. Dieren communiceren via geur en kunnen deze gebruiken om hun territorium te verdedigen, een potentiële partner te vinden of zichzelf te beschermen tegen gevaar. Mensen handelen niet langer puur instinctief, maar een geur alleen is al genoeg om emoties los te maken en herinneringen op te roepen die bijna vergeten zijn. Mensen onderscheiden zich door geuren te creëren uit individuele ingrediënten om een bepaald effect te bereiken met het resulterende parfum. Een parfum triggert tot op zekere hoogte dierlijke instincten. En daar ligt de fascinatie van een parfum, dat alleen al door zijn samenstelling zulke dingen kan bereiken en in alle opzichten belangrijk kan zijn voor het welzijn en de kwaliteit van leven. In dit opzicht zijn ze vergelijkbaar met muziek, die een effect heeft op mensen en hun omgeving en bijvoorbeeld niet alleen de stemming kan weerspiegelen, maar ook beïnvloeden. Mensen gebruiken parfums meestal om één reden: ze willen zich speciaal voelen, opvallen en indruk maken op hun medemensen. De perceptie van elk individu is uniek. Afhankelijk van de samenstelling bereiken parfums heel verschillende mensen. Zo ontwikkelt parfum zich van een luxeartikel tot een edel artikel dat voor velen vanzelfsprekend en begeerlijk is. Ze blijven een speciale aantrekkingskracht uitstralen en zelfs de eenvoudigste composities kunnen de dag opfleuren. Wat belangrijk is, zijn de emoties die worden opgeroepen en die de ziel raken.

De geschiedenis van parfum

Wat wij parfum noemen dook voor het eerst op in Italië en Zuid-Frankrijk aan het eind van de 16e eeuw, met zijn oorsprong in de vroege oudheid. De Indiase en Egyptische beschavingen ontwikkelden het gebruik van wierook op basis van harsen, schors en andere stoffen die vandaag de dag nog steeds typerend zijn voor deze streken. Het Egyptische Kyphi-mengsel uit deze periode werd ook verhandeld en reisde via Arabië naar Europa en de Romeinen. De oorsprong van het van het Frans afgeleide woord parfum ligt ook in het Latijnse "per fumum", wat "door rook" betekent. De Romeinen gebruikten wierook om hun wensen naar de goden te sturen. De Indianen daarentegen gebruikten al vroeg geuren om het lichaam te reinigen of om hun liefdesleven te stimuleren. Tegelijkertijd kwamen in het Westen alleen losse oliën voor, zoals lavendel, waarvan de intensiteit niet te vergelijken was. Pas met de opkomst van Venetië als handelsmacht bereikten intensere geuren West-Europa en de eerste sterk geconcentreerde essentiële oliën, vooral rozenolie, werden in de 16e eeuw naar Frankrijk gebracht. In 1580 vestigde Grasse zich als parfumcentrum. De apotheker en alchemist Francesco Tombarelli opende het eerste parfumatelier en Grasse neemt vandaag de dag nog steeds een zeer belangrijke positie in.

Hoe wordt een parfum gecreëerd?

Wat hebben Pierre-François Guerlain, Edmond Roudnitska en Ernest Beaux gemeen met Christopher Sheldrake en Francis Kurkdjian? Ze zijn of waren allemaal parfumeurs, die meesters die duizenden hebben geïnspireerd met hun geurcreaties, volgens het klassieke pad van parfumproductie. Voordat het parfum de klant kan bereiken, wordt er eerst een concept ontwikkeld. Inspiratie kan van alles zijn, bijvoorbeeld een liedje, een directe wens van een klant of een direct idee welke geurnoten met elkaar zouden kunnen harmoniëren. De individuele noten worden gewonnen uit planten, zijn dierlijke producten of worden synthetisch geproduceerd. Roudnitska was bijvoorbeeld een pionier in de parfumerie die erin slaagde de geur van lelietjes-van-dalen te synthetiseren. Tijdens de productie mengen de specialisten, ook wel "neuzen" genoemd, alcohol (meestal 40 tot 70 procent) en gedestilleerd water met kleine hoeveelheden essentiële oliën. Parfumeurs hebben vaak een wetenschappelijke achtergrond in scheikunde of biologie, wat handig is bij het bepalen en mengen van een akkoord. De geuren kunnen ook worden overgebracht op andere geurdragers zoals zeep.

Geurvolgorde piramide

Topnoten: De topnoten aan het begin van een geur zijn meestal lichter en frisser. Het geeft de eerste indruk en begint met een kick die onmiddellijk de aandacht van de neus trekt. Mensen beslissen altijd voor een groot deel welke geur ze lekker vinden op basis van de topnoot.

Hartnoot: De hartnoot, ook wel middennoot genoemd, is het middelpunt van de hele geur. Meestal worden hier bloemige en speciale elementen gebruikt, omdat de hartnoot uren na het aanbrengen nog steeds herkenbaar is. Het bekende karakter, de ziel van het parfum, is te vinden in de hartnoot.

Basisnoot: Vanille en zware houtsoorten zijn typisch voor de basisnoot. Hij staat niet op de voorgrond, maar ondersteunt de hartnoot en zorgt ervoor dat de geur lang gedragen kan worden. Afhankelijk van het type parfum kan hij extreem zwaar zijn, sterk reageren op het huidtype van de persoon die hem draagt en zo een individueel karakter ontwikkelen.

Soorten parfums

Eau de Cologne: Eau de Cologne is een type parfum, meestal gebruikt door mannen, met een concentratie van drie tot vijf procent geurolie. De naam komt van de Italiaanse parfumeur Johann Maria Farina, die in de 18e eeuw een parfum creëerde en het vernoemde naar de stad Keulen ter ere van zijn geadopteerde thuis. Keuls water is eigenlijk een van de belangrijkste soorten parfum. De beroemdste gebruiker van eau de cologne in die tijd was Napoleon Bonaparte, die er de voorkeur aan gaf tijdens zijn bezetting van Duitsland.

Eau de toilette: De klassieker onder de parfums is eau de toilette. Het is ook een van de oudste soorten; het werd van de 16e tot de 19e eeuw gebruikt als vervanging voor de douche. "Toilette' beschrijft het wassen 's ochtends. Vroeger - voor de scheiding van zoet water en afvalwater - wilden mensen zich niet wassen, omdat water als onrein werd beschouwd. Deze versie bevat zes tot negen procent parfumolie, terwijl "Intense"-versies vaak meer bevatten.

Eau de Parfum: Eau de Parfum bevat een bijzonder hoog percentage geurolie. Tien tot 14 procent is gebruikelijk, maar meer dan 20 procent kan ook worden gebruikt in geuren. Deze geuren zijn zeer intens en benadrukken het karakter van de individuele noten. Vaak worden er minder synthetische bestanddelen gebruikt in deze parfums. Eaux de Parfum bieden ook de duidelijkste sillage.

Eau Fraîche: Fris en snel verdwijnend, met een extreem laag aandeel oliën. Zo kan een eau fraîche worden omschreven, die qua samenstelling meer weg heeft van een verfrissend geurwater. Het is niet bedoeld om lang te blijven hangen, maar om een korte uitbarsting van frisheid te geven. Er zitten vaak veel citrusnoten in een compositie en eaux fraîche lijken erg op de oorspronkelijke eaux de toilette die werden ontwikkeld in Grasse en de Franse regio.

Het effect van geuren op stemming en welzijn

We weten uit de aromatherapie dat geuren een effect kunnen hebben op lichaam en geest, maar parfums zijn bijna alomtegenwoordig en worden niet alleen toegepast tijdens een massage. Etherische oliën kunnen ook zeer interessant zijn vanuit medicinaal oogpunt, omdat ze een blijvend effect hebben. Bepaalde noten kunnen ook rechtstreeks als olie of wierook worden gebruikt om fysieke of mentale spanning te verlichten. Cederhout is perfect om je weer energiek te voelen na een lange werkdag, terwijl muskus in elke vorm een erotisch stimulerend effect heeft. Roos is een alleskunner. Het kalmeert de zenuwen, heeft een afrodiserende werking en creëert een sfeer waarin mensen zich veilig voelen. Daarom wordt het vaak gebruikt in badoliën, omdat het de huid reinigt. Als je eucalyptus gebruikt, kan het verkoudheidssymptomen verlichten. Parfums hebben soms een vergelijkbaar effect als essentiële oliën, alleen in een vorm die sneller en vaker gebruikt kan worden. Maar ze zijn natuurlijk vooral een lifestyleproduct. Een parfum dat je 's ochtends na het douchen opdoet of onderweg opfrist, is een partner voor het leven als je de juiste hebt gevonden. De perceptie van geuren wordt aanzienlijk beïnvloed door de associaties die de individuele noten oproepen. Vanille heeft bijvoorbeeld op iedereen een ander effect. Voor sommigen doet het hen denken aan Kerstmis, terwijl anderen vanille een aangename kamergeur vinden. Patchouli heeft hetzelfde effect. Sommigen vinden het opdringerig, te zwaar en het kan zelfs hoofdpijn veroorzaken. Maar voor velen staat patchoeli voor het Oosten of vintage meubilair. De individuele geurmoleculen stimuleren en combineren met de eigen gedachten - dit wekt ook diepe emoties op. Parfums kunnen zelfs herinneringen oproepen waar iemand misschien niet meer aan wil denken, terwijl ze tegelijkertijd zelfvertrouwen geven en helpen om zichzelf uit te drukken of een boodschap over te brengen.

Soorten gebruikers

Luxe parfums: Ze definiëren zichzelf als onzichtbare juwelen op de huid en kunnen een onvoorstelbare prijs hebben. Ze gebruiken vaak zeer zeldzame ingrediënten, die daarom zelfs de productiehoeveelheid kunnen bepalen. Het duurste parfum ter wereld wordt aangeboden voor ongeveer 200.000 euro. De Clive Christian No.1 - Imperial Majesty Edition is het toppunt van luxe en presenteert de componenten die hier belangrijk zijn: Een speciale flacon, nobele noten en het gevoel van grandeur.

Premium geuren: Premium geuren zijn nog steeds betaalbaar en doen qua samenstelling niet onder voor luxe geuren. Voorbeelden van deze geuren zijn Chanel Platinum Égoïste of de Bond No. 9 parfums. De premium merken omvatten meer dan alleen de klassiekers. Dat maakt deze geuren zo speciaal - er zijn altijd nieuwe creaties te vinden. Gevestigde parfums zoals Chanel No° 5, maar ook de nichegeuren van Creed of Maison Francis Kurkdjian inspireren een groot aantal mensen die er stijlvol uit willen zien.

Lifestyle: Als je op zoek bent naar een geur uit de lifestyle groep, vind je bijvoorbeeld Vivienne Westwood, James Bond of Escada. Deze geuren zijn niet bedoeld om indruk te maken met een bijzonder verfijnde compositie of een ongewoon idee, maar om een bepaalde levenshouding over te brengen. Lifestyle geuren kunnen worden gebruikt om een grote verscheidenheid aan aura's te creëren. De prijzen variëren sterk, maar liggen meestal in het lagere segment. Geuren in dit segment zijn vaak gericht op trends, vestigen zich vrij snel en hebben een hoge acceptatiegraad, wat hun succes ondersteunt. Dita von Teese creëert bijvoorbeeld een gevoel van verleidelijke klasse, terwijl Sun for Men van Jil Sander een speciaal zomergevoel geeft. De individuele geuren spreken ook bepaalde modestijlen aan.

Geurklassiekers

VrouwenMannen
  • Chanel No° 5: De modeontwerper Coco Chanel creëerde een unieke erfenis met dit meesterwerk, dat sinds 1921 het onbetwiste nummer 1 parfum is in de vrouwenwereld.
  • Dior J'adore: Het parfum belooft luxe sinds 1999; onveranderd van vorm en met een betoverende mix van jasmijn en rozen.
  • Yves Saint Laurent Opium: Verleidelijk in elk opzicht, Opium veroorzaakte een klein schandaal vanwege zijn naam. Kruidnagel, ambergruis en mirre houden je warm in de winter.
  • Guerlain La Petite Robe Noire: Amandel, kersen en bessen worden verleidelijk onthuld in het kleine zwart, uniek en met een zachte glimlach.
  • L'Air Du Temps: Het parfum is geïnspireerd op een mysterieus meisje uit de naoorlogse periode en verleidt op subtiele wijze.
  • Miss Dior: Een groene chypregeur die ruikt naar de Middellandse Zee, eikenmos en citrus. De geur werd ontwikkeld in 1947 en richt zich op vrouwelijke elegantie.
  • Vivienne Westwood Boudoir: De eerste geur van het Britse icoon was bedoeld als sensueel en speels, maar met een knipoog naar punk. Vandaag de dag is het een lifestyle-compositie.
  • Y van Yves Saint Laurent: Y is bedoeld om vrouwen aan te moedigen verder te kijken dan hun vrouwelijke kant en mannelijke elementen te ontdekken.
  • Dior Fahrenheit: Mythisch en houtachtig, Fahrenheit is sinds de jaren 1980 een ongeslagen klassieker voor mannen die ook hun temperament willen tonen.
  • Jean Paul Gaultier Le Male: Iedereen kent Le Male en Gaultier heeft een sexy, jonge man gecreëerd die op het flesje lijkt.
  • Chanel Bleu de Chanel: Hommage aan mannelijkheid, gecreëerd door een van de beroemdste parfumhuizen ter wereld. Het is informeel en presenteert puur plezier.
  • Davidoff Cool Water: Het unieke Provence-akkoord van rozemarijn, lavendel en munt maakte Cool Water de dominante geur van de jaren 90.
  • Aramis Classic: Complex, niet fris, gewoon typisch vintage - zo presenteert Aramis zich in een nobel, eenvoudig jasje.
  • Zino Davidoff: Sigaren, mannelijke elegantie en zachte patchoeli. Zino Davidoff is een geur uit de disco's en kroegen van de jaren tachtig.
  • Joop! homme: Decadent en agressief, Joop! Homme onderscheidt zich van klassieke mannengeuren. Kaneel- en citrusnoten bepalen het tempo.
  • Hugo Boss Boss Bottled: Bottled is de geur voor succesvolle mannen die hun bedachtzame kant niet onder stoelen of banken steken.
  • Green Irish Tweed van Creed: Een klassieke fougèregeur die lange tijd niet verkrijgbaar was voor het publiek. Het doet denken aan de frisheid van Ierland.

Parfum in cultus en cultuur

Parfums maken al tientallen jaren deel uit van kunst. Acteurs en muzikanten ontwikkelen hun eigen creaties samen met parfumeurs en zelfs hele romans draaien om deze bijzondere kunst. Het eerste parfum dat werd gecreëerd voor een Hollywoodster was Givenchy L'Interdit. In 1957 werd het speciaal voor Audrey Hepburn ontwikkeld door Hubert de Givenchy en het werd een klassieker die de honger naar meer parfums ter ere van idolen aanwakkerde. Marylin Monroe hielp met de snelle opkomst van Chanel No° 5, en steeds meer artiesten wagen zich aan parfum met wisselend succes. In 1985 kregen parfums een nieuwe impuls door de roman "Parfum" van Patrick Süskind. Het gaat over een Fransman genaamd Jean-Baptiste Grenouille. Hij werd geboren met een extreem gevoelig reukvermogen en zijn talent werd ontdekt door een parfumeur. Zijn onvermoeibare zoektocht naar de perfecte geur verandert hem echter in een moordenaar. Tom Tykwer maakte in 2006 een verfilming van het boek, die in 2018 leidde tot een serie op ZDFneo. Tegenwoordig zijn steeds meer artiesten en beroemdheden geïnteresseerd in het aanbieden van speciale geuren aan hun fans. Elizabeth Taylor, Dita von Teese en Christina Aguilera hebben bijvoorbeeld hun eigen creaties. Veel acteurs zoals Keira Knightley, Emma Watson en Brad Pitt staan enthousiast model voor parfumhuizen en presenteren hun geuren aan de massa in advertenties.

De meest gebruikte smaken

  • Ambra grisea: Droog, houtachtig en een uiterst stijlvol afrodisiacum
  • Patchouli: Zoetig, aards en een beetje muf, versterkt heel verschillende geuren
  • Vanille: warm en zoet, perfect om zware parfums toegankelijker te maken.
  • Muskus: dierlijk, fluweelachtig en de kwintessens van stimulerende noten in parfum.
  • Roos: Elegant en bloemig, met een poederig of stimulerend karakter, ontspannend
  • Tonkaboon: kruidig met associaties van vanille, amandel, zoethout en tabak
  • Sandelhout: Oriëntaals-welriekend, neemt je onmiddellijk mee naar verhalen uit het Oosten
  • Wierook: harsachtig en houtachtig, roept diepe, spirituele gedachten op met een fluweelzacht rookaroma
  • Tabak: Doet denken aan sigaren en komt vaak rechtstreeks uit de bekende teeltgebieden
  • Bergamot: Ruikt als een unieke mix van citroen en sinaasappel
  • Neroli: Extreem zoete citrusgeur die de stemming snel kan verlichten
  • Sinaasappel: Zon en zoete vruchten, diepe sensaties en een lichte zuurgraad
  • Citroen: Fruitig en helder, pittig en, afhankelijk van het type citroen, extreem intens
  • Cederhout: Cederhout ruikt extreem houtachtig en heeft de karakteristieke cedergeur
  • Lavendel: Typische lavendelgeur, bloemig en kruidig, doet onmiddellijk denken aan een kruidentuin
  • Vetiver: Ruikt naar bosgrond, mos en veel groen. Heeft altijd een ander effect
  • Geranium: Een mix van citroen en bloemige elementen, zeer vrouwelijk
  • Jasmijn: Witte bloemen die ruiken naar honing en extreem puur, Aziatisch, als een thee
  • Leder: Een karakteristieke, soepele geur die warmte en dierlijk magnetisme uitstraalt.
  • Tuberoos: Een sensuele, verleidelijke geur, maar niet te veeleisend of streng.

Encyclopedie van geurfamilies

  • Chypre: Geuren met citrusachtige topnoten, bloemige hartnoten en warme, mosachtige basisnoten.
  • Fougère: Kruiden en hout staan voor koppigheid, maar ondersteunen zelfvertrouwen
  • Fris: Schone geuren die lichtheid en vrijheid uitstralen of doen denken aan de zee
  • Groen: Geuren van gras, bladeren en andere groene vegetatie
  • Citrusachtig: Citrusnoten van sinaasappel tot citroen en limoen staan centraal
  • Fruitig: Zoete vruchten zoals meloen, die vaak voorkomen in pittige geuren
  • Bloemig: Bloemige elementen die zwaar, narcotisch, licht, schoon of fris zijn
  • Zoet: Vanille wordt beschouwd als de zoete geur bij uitstek, zoete geuren worden als zeer vrouwelijk beschouwd.
  • Gourmand: Noten die doen denken aan desserts zoals karamel, honing of chocolade geven bijvoorbeeld een kerstgevoel
  • Oosters: combinaties met patchoeli, tonkaboon of muskus creëren warme, mystieke geuren die lang blijven hangen.
  • Houtachtig: sensuele, dromerige noten van verschillende houtsoorten worden aan de geur toegevoegd
  • Kruidig: deze geuren hebben een extreem aromatische geur van kruiden, leer of tabak

De volgende termen worden ook vaak gebruikt om geuren in families in te delen:

  • Aldehydisch: Sterke noten die wasachtig, zeepachtig of vettig zijn
  • Dierlijk: Noten die eigenlijk onaangenaam ruiken, maar in de juiste dosering een erotisch en stimulerend effect hebben, zoals civet.
  • Aquatisch: Waterige en transparant-frisse noten die doen denken aan de zee en vrijheid
  • Balsamiek: Benzoë, Peru balsem en styrax behoren tot deze categorie, hebben een warm effect en geven diepte.
  • Poederachtig: Droog, doet denken aan poeder, make-up en iets pompeus.
  • Synthetisch: Geuren of geurstoffen die opzettelijk "kunstmatig" ruiken

Houdbaarheid en opslag

Omdat parfums voor een groot deel bestaan uit een verscheidenheid aan gevoelige stoffen, is het belangrijk om aandacht te besteden aan de houdbaarheid van de mengsels. Parfums verliezen na verloop van tijd hun aroma als ze worden blootgesteld aan allerlei invloeden en kunnen zelfs "doorslaan". Een parfum mag nooit te warm, in direct licht of UV-straling of open worden bewaard. De alcohol die erin zit kan verdampen en de essentiële oliën kunnen hun intensiteit verliezen. Koele en donkere plekken worden aanbevolen om te bewaren, sommigen raden zelfs aan om eaux de toilette en eaux de cologne in de koelkast te bewaren. Het is normaal dat de geur in de loop der jaren vervaagt. Een geopende parfum kan tot drie jaar gebruikt worden, een ongeopende aanzienlijk langer, afhankelijk van de samenstelling. Het is bijvoorbeeld heel normaal dat de vintage versie van een parfum uit 1960 zwakker ruikt. Daarom is het vaak zo dat parfums na verloop van tijd niet meer het aroma hebben dat ze zich herinneren. Als het parfum al is geopend, kunnen de individuele aroma's een heel ander effect hebben omdat ze zijn blootgesteld aan verschillende temperaturen, druk of licht, afhankelijk van hoe ze zijn opgeslagen.

Symbool van sensuele vrouwelijkheid: vrouwenparfum en al zijn facetten

Toen Hollywood-icoon Marilyn Monroe begin jaren 1950 in een interview onthulde dat ze niets anders dan een vleugje Chanel No. 5 naar bed droeg, maakte ze niet alleen een legende van zichzelf, maar ook van het vrouwenparfum van het Franse huis. Samen met het klassieke rode kussende mondje is een flesje gevuld met de fijnste geuren waarschijnlijk het meest herkenbare element van de vrouwelijke cosmetica. Om elke vrouw over de hele wereld haar eigen persoonlijke lievelingsgeur te kunnen bieden, investeren parfumfabrikanten in de meest waardevolle grondstoffen, exclusief ontworpen flacons en de beste neuzen in de industrie.

De geschiedenis van damesparfum

De reukzin is een van de belangrijkste zintuigen van de mens. Het waarschuwt ons voor gevaar, roept herinneringen op en is nauw verbonden met ons gevoel van welzijn. Duizenden jaren geleden omringden mensen zichzelf en hun huizen met geurige planten, kruiden en houtsoorten. Net als een groot aantal producten en processen in de moderne cosmetica en schoonheidsverzorging vindt ook vrouwenparfum zijn historische oorsprong in het oude Egypte. De eerste parfumachtige oliën waren echter bedoeld voor de doden en maakten deel uit van het balsemproces. Later ontdekten echter ook de levenden in de hogere lagen van de maatschappij de oliën voor zichzelf. Vele eeuwen later werd parfum gebruikt door zowel adellijke dames als heren, bijvoorbeeld aan het hof van Versailles. Het werd gebruikt als alternatief voor wassen om nare geurtjes te maskeren - een onaangenaam idee volgens de huidige hygiënestandaarden.

Na de industriële revolutie vond parfum voor vrouwen eindelijk zijn plaats in het dagelijks leven en werd het na verloop van tijd betaalbaar, eerst voor mensen uit de middenklasse en later voor alle sociale klassen. In 1921 werd Chanel No. 5 op de markt gebracht, nog steeds het beroemdste vrouwenparfum ter wereld. No. 5 heeft de industrie gevormd en geïnspireerd als geen ander parfum voor vrouwen. In de jaren 1950 wordt de eau de toilette, die in tegenstelling tot de eau de parfum minder geuren bevat en daarom goedkoper te produceren is, steeds populairder. Dankzij deze variant konden vrouwen uit de middenklasse zich meer veroorloven dan alleen een damesparfum. Met de succesvolle economische groei en steeds grotere welvaart zijn er nauwelijks grenzen aan de ideeën van parfumeurs!

De populairste varianten van damesparfums

Bloemengeuren: Bloemen zijn de belichaming van geurige aroma's. De diversiteit van de bloemenwereld wordt ook weerspiegeld in de verscheidenheid aan bloemenparfums voor vrouwen. Ze kunnen fris en jeugdig zijn, maar ook sensueler en vol zoetheid. Een damesgeur met veel bloemige elementen is een uitstekende keuze, vooral in de lente.

Oosterse geuren: Sensueel, kruidig en vol mysterie - dit zijn parfums uit de oosterse geurfamilie! Ze bevatten aroma's van warme houtsoorten, wierook en specerijen. Door hun zwaarte zijn oriëntaalse damesparfums ideaal voor 's avonds en in de winter.

Zoete geuren: Vanille, heliotroop of fruit - parfums uit de zoete geurenfamilie zijn bijzonder aantrekkelijk voor meisjes en jonge vrouwen. Hun speelsheid en warmte maken een zoet parfum voor vrouwen ook interessant voor andere leeftijdsgroepen, vooral in de winter.

De populairste vrouwenparfums aller tijden

Chanel No. 5: Vaak gekopieerd, nooit geëvenaard! Al bijna honderd jaar wordt het damesparfum van het Franse luxemerk beschouwd als het parfum voor vrouwen bij uitstek. In landen als Frankrijk is No. 5 nog steeds elk jaar een van de best verkochte parfumcreaties. Hoewel Chanel nu een hele reeks andere best verkopende parfums heeft gelanceerd, zal geen van hen ooit een vergelijkbare cultstatus bereiken.

J'adore van Dior: Christian Dior heeft met deze damesgeur een klassieker voor de eeuwigheid gecreëerd. De harmonieuze combinatie van fruitige en bloemige noten is tijdloos, vrouwelijk en ideaal voor vrouwen van alle leeftijden. De flacon met het onmiskenbare ontwerp maakt de algehele ervaring perfect.

La vie est belle van Lancôme: De relatief nieuwe damesgeur van het Franse merk is nu al een klassieker en een favoriete geur voor veel vrouwen. Het ongecompliceerde en exquise damesparfum is een eersteklas keuze voor elke dag en straalt levensvreugde uit. Het gezicht van het parfum is superster Julia Roberts.

Angel van Thierry Mugler: Het parfum voor vrouwen uit het begin van de jaren '90 heeft niets van zijn fascinatie verloren. De gourmandcompositie met bergamot, karamel en patchoeli is dromerig, geraffineerd en nog steeds uiterst modern. De stervormige flacon is net zo ongewoon als de geur zelf.

Opium van Yves Saint Laurent: Dit intense, oriëntaalse vrouwenparfum vol specerijen veroorzaakte een echt schandaal toen het in de jaren 1970 werd uitgebracht. Omdat het parfum vernoemd was naar een drug, gingen er veel kritische stemmen op. Dit deed echter niets af aan het succes. Integendeel: Opium werd de geurige bestseller van het decennium en heeft dankzij een nieuwe editie in 2009 nog steeds een vaste plek op de borst van veel vrouwen die van mystieke, verleidelijke geuren houden.

Vrouwenparfum en Hollywood: een heel speciale relatie

Wat begon met Marilyn Monroe gaat door tot op de dag van vandaag: De vrouwelijke sterren uit Hollywood worden onmiskenbaar geassocieerd met parfum voor vrouwen als reclamegezichten. Waar andere cosmetica- en modeproducten traditioneel gebaseerd zijn op modellen, is parfummarketing volledig gericht op de sterren van het witte doek. Het gezicht worden van een campagne voor een van de grote designhuizen wordt beschouwd als een eerbetoon. Cate Blanchett voor Armani, Angelina Jolie voor Guerlain, Margot Robbie voor Calvin Klein en Jennifer Lawrence voor Dior zijn slechts enkele van de grote namen die de afgelopen jaren hebben geschitterd in de parfumwereld en op de rode loper van de Oscars. En af en toe doet een ster hetzelfde als de grote Elizabeth Taylor en lanceert ze zelf een parfum voor vrouwen. Eén ding is zeker: 's werelds mooiste actrices zullen ook in de toekomst de perfecte muzen zijn voor parfumeurs en ontwerpers!

Mannenparfums - de wereld van elegante geuren

Mannen die waarde hechten aan een stijlvol uiterlijk zullen niet zonder een mannenparfum van hoge kwaliteit willen. Een onderscheidende mannengeur versterkt het charisma van de drager. Daarom moet de mannengeur altijd bij het type passen. In onze winkel vind je mannenparfum voor elke stijl - van casual-casual tot serieus-elegant.

Gerenommeerde fabrikanten van mannenparfums

Het zijn vaak de grote modelabels die geurklassiekers creëren of elk seizoen verrassen met nieuwe, originele geuren. Beroemde modehuizen zoals Dior, Chanel, Lagerfeld, Hermès, Gucci, Versace, Dolce & Gabbana en Hugo Boss hebben geurcomposities ontwikkeld die allang klassiekers zijn geworden. De beroemde Lagerfeld Classic bijvoorbeeld betovert mannen en vrouwen al sinds de jaren 1970. Andere mijlpalen in de kunst van de moderne parfumerie zijn de unieke Terre d'Hermès, de sprankelende Boss Bottled met zijn karakteristieke appelnoot en de betoverende Dior Sauvage, een geur voor mannen die kort na de lancering in 2015 een van de populairste mannengeuren ter wereld werd. Wie van iets bijzonders houdt, zal ook de zogenaamde nichegeuren waarderen - geurcreaties die zich onderscheiden van modes en trends dankzij hun ongewone en unieke formuleringen. Namen als Maison Francis Kurkdjian, Bond No. 9 of Atelier Cologne doen kenners denken aan exquise geurreizen en hoogwaardige ingrediënten.

Wat maakt een modern mannenparfum?

Mannenparfums zijn samen met het imago van mannen veranderd. Nog maar een paar decennia geleden werd van mannenparfums verwacht dat ze zware tabaks- en ledernoten en kruidige houtsoorten hadden om de mannelijkheid van de drager te benadrukken. Tegenwoordig wordt het niet langer als onmannelijk beschouwd om bloemige noten in een mannengeur op te nemen. Levendige citrus- of vanillenuances hebben ook allang hun plaats gevonden in mannengeuren. Moderne parfumhuizen bieden vaak een bepaald assortiment mannengeuren voor veel verschillende types. En dat is maar goed ook, want mannelijkheid kent tegenwoordig vele facetten. Het brede assortiment herenparfums heeft voor elk type mannelijkheid de juiste geur.

Welke geurportfolio past bij jou?

Vroeger hielden mannen het vaak bij één geur of veranderden ze zelden van merk in de loop van hun leven. Moderne mannen zijn meer bereid om te experimenteren, willen 's avonds anders ruiken dan 's middags of op het werk, of zijn gewoon op zoek naar afwisseling. Het is dan ook geen uitzondering meer dat mannen hele parfumcollecties creëren. Hier geldt natuurlijk hetzelfde: elke geur moet de individualiteit van de drager benadrukken. Maar er zijn ook verschillende geuren nodig voor verschillende gelegenheden en stemmingen. Wat willen mannen uitstralen als ze medewerkers, klanten of cliënten ontmoeten? En welke geur moet hem omringen als hij van zijn vrije tijd geniet, uit eten gaat met zijn partner of de avond doorbrengt in een club of disco? Misschien heeft hij bij vrienden of kennissen een heerlijke geur opgemerkt die hij graag zelf wil uitproberen. Als je af en toe een nieuwe mannengeur leert kennen, verbreed je je horizon! Na verloop van tijd kun je er zeker van zijn dat je het parfum voor mannen vindt dat bij jou, je type en je stemming past.

Handtekeninggeuren: hoe je positief kunt opvallen

Hoe leuk het ook is om je te buiten te gaan aan elegante geuren: Vroeg of laat ontdekken veel mannen dat ene mannenparfum dat zo goed bij hen past dat ze er hun signatuurgeur van maken. Geuren die perfect bij ons passen laten ons op ons best zien. Ze benadrukken de karaktertrekken die typisch voor ons zijn en die de basis levendigheid van onze persoonlijkheid vormen. Waar identificeert iemand zich het meest mee - welke geuren drukken het best zijn of haar levenshouding uit? Hebben ze een voorkeur voor levendige, citrusfruitige geursamenstellingen? Of houden ze van zwaardere geurnoten zoals oud, patchouli of leer? Komt de kruidige geur van fijne houtsoorten zoals sandelhout of cederhout dicht in de buurt van zijn persoonlijkheid of is hij meer het waterachtige type dat een vleugje zeebries waardeert? Een blik op de geurpiramide van het desbetreffende parfum geeft informatie over de nuances die zich in de loop van de geurreis achter elkaar ontvouwen en helpt elke man bij het vinden van het juiste parfum voor mannen.

Welke mannengeur past bij welk seizoen?

Net zoals niet elke outfit bij elk seizoen past, maakt het niet uit welke datum er op de kalender staat als het gaat om mannenparfum. Iedereen die wel eens een te zware geur heeft gedragen op een warme zomerdag zal dit uit eigen ervaring weten. Dit is niet in de laatste plaats te wijten aan het feit dat geuren zich anders ontwikkelen bij verschillende temperaturen. Naast de temperatuur over het jaar speelt ook de temperatuurontwikkeling over de dag een rol. In de zomer kunnen zware oriëntaalse, zoet-gourmand of muskusgeuren 's avonds gedragen worden als het koeler wordt. In de hete middag of namiddag kunnen ze je echter in het slechtste geval impopulair maken - vooral wanneer fysieke nabijheid onvermijdelijk is. Parfumkenners noemen het vermogen van geuren om uit te stralen in de ruimte projectie. Het komt erop neer dat hoe warmer de dag is en hoe nauwer het contact met andere mensen, hoe dichter op de huid, hoe lichter en frisser een parfum voor mannen moet zijn om niet opdringerig te zijn.

Vintage geuren - tijdloze klassiekers van de parfumeurskunst

Sommige geuren hebben zelfs na tientallen jaren nog niets van hun fascinatie verloren. Aan de ene kant dragen ze de typische flair van hun tijd uit, maar aan de andere kant stralen ze ook tijdloze elegantie uit. Daarom hebben ze nog steeds een vaste plaats onder de mannengeuren. Onsterfelijke klassiekers zijn bijvoorbeeld het legendarische Tabac Eau de Cologne, dat al sinds 1952 zorgt voor een wrange, mannelijke frisheid, of de eerder genoemde Lagerfeld Classic uit 1978, die tot op de dag van vandaag inspireert met zijn sensuele, mannelijke uitstraling. Zelfs de unieke casual blauwe jeans van Versace hebben niets verloren van de nonchalante magie van de jaren 90 waaruit ze zijn ontstaan. Er liggen schatten te wachten om ontdekt te worden tussen de klassiekers uit eerdere decennia - een van de redenen waarom veel parfumcollecties ten minste één of twee vintage geuren bevatten.

Uniseks parfum - gelijkheid in parfumvorm?

Toen vrouwen broeken gingen dragen, was dat een schandaal. Het werd beschouwd als onvrouwelijk, een absoluut taboe, onacceptabel. Dat was aan het einde van de 19e eeuw en het zou nog tientallen jaren duren voordat de aanblik van een vrouw in een broek niet langer verontwaardigde blikken opriep. Vrouwenrechten gingen hand in hand met deze modieuze taboedoorbreking. De nieuwe vrijheden werden weerspiegeld in kleding die meer beweging en flexibiliteit toeliet. De moderne vrouw liet zich niet langer beperken door kleding! In de 21e eeuw vervagen de grenzen tussen "typisch" vrouwelijke en mannelijke mode steeds meer. Unisex is op ieders lippen. Ouders wilden hun kinderen uniseks namen geven, steeds meer ontwerpers maken kleding die zowel door mannen als vrouwen gedragen kan worden en ook uniseks geuren zijn sterk in opkomst.

Terwijl het in de Middeleeuwen niet ongebruikelijk was voor mannen om bloemige composities te dragen, leidde dat in de moderne tijd vaak tot gefronste wenkbrauwen. En lange tijd leken vrouwen en houtachtige geuren niet echt samen te gaan. De lancering van Calvin Klein CK One in 1994 betekende een keerpunt in de wereld van geuren. Het Amerikaanse modehuis gaf drie succesvolle parfumeurs de opdracht een geur te ontwikkelen die beide geslachten zou flatteren. De frisse, citrusachtige compositie wordt beschouwd als de eerste en nog steeds meest succesvolle uniseksgeur van de moderne tijd. Het heeft talloze navolgers voortgebracht en vindt zelfs decennia na de lancering nog steeds nieuwe fans. Voor de reclamecampagne koos Calvin Klein bewust voor het Britse topmodel Kate Moss, wiens androgyne figuur niet wordt gekenmerkt door de vrouwelijke rondingen die vaak door de media worden gedicteerd.

Hoewel het uniseks parfum insloeg als een bom, maken de betreffende parfumerieën nog steeds onderscheid tussen afdelingen voor vrouwen- en mannengeuren. Een hoekje voor uniseks geuren wordt meestal tevergeefs gezocht. De laatste jaren gaat de trend echter steeds meer in de richting van geurcomposities die zowel door mannen als vrouwen gebruikt kunnen worden. Bijna alle grote parfumhuizen en labels geven al lang de voorkeur aan uniseks geuren. De klassieke bloemige, poederige en fruitige ingrediënten voor vrouwengeuren worden gecombineerd met de meer wrange ingrediënten voor mannen. Deze omvatten klassiek hout, kruiden, muskus en patchoeli.

Terwijl de meeste merken het uniseks geurensegment pas geleidelijk voor zichzelf ontdekken, zijn er enkele die zich er vanaf het begin in hebben gespecialiseerd. De nicheparfummerken Floris, Atkinsons, Maison Francis Kurkdjian, Acqua di Parma en Bond No. 9 hebben bijvoorbeeld minstens evenveel uniseks parfums op de markt gebracht als mannen- en vrouwenparfums. Het luxemerk Tom Ford geeft ook de voorkeur aan geuren die zowel vrouwelijke als mannelijke klanten flatteren. Met succes. Wie echter denkt dat uniseks geuren willekeurig zijn en ervoor zouden zorgen dat vrouwen en mannen altijd hetzelfde ruiken en er een soort uniformiteit zou ontstaan, heeft het mis. Net zoals een en dezelfde geur niet hetzelfde ruikt bij elke vrouw of man, ontwikkelen uniseks parfums zich ook heel verschillend op de huid. Zelfs eeneiige tweelingen kunnen dezelfde geurnoten op totaal verschillende manieren ontwikkelen. De reden hiervoor ligt in wat bekend staat als huidchemie. Niet iedereen heeft hetzelfde huidtype, dezelfde textuur en natuurlijk dezelfde lichaamsgeur. Deze verschillen zorgen ervoor dat we geuren anders waarnemen en dat niet elke samenstelling bij iedereen hetzelfde ruikt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je in de toekomst precies zo ruikt als je ongeliefde buurman of vervelende collega.

Populaire uniseks geuren - een selectie

Naast de bekende CK One is de Blu Mediterraneo collectie van het Italiaanse parfumhuis Acqua di Parma een van de populairste uniseks composities - en toch is het nog steeds een geheime tip. De geurlijn is een eerbetoon aan de mediterrane kust van Italië. Elke geur is een eerbetoon aan een plaats of een landschap en brengt dolce vita in het saaie dagelijkse leven. Een andere insidertip voor fans van uniseks geuren zijn de creaties van Penhaligon's. Of het nu gaat om het kruidige, houtachtige Savoy Steam of het jeneverbessenparfum Juniper Sling, het traditionele Londense huis creëert geuren waardoor dames zich dames voelen en heren zich heren voelen. En dat zonder landhuis!

De geuren van de Amerikaanse ontwerper Tom Ford zijn ook ontworpen om beide geslachten te flatteren. Unisex composities zoals Fleur de Portofino, die verrukt met zijn citrusachtige frisheid, Soleil Blanc en zijn bloemige zoetheid en de kruidige Tobacco Oud doen de grenzen tussen de geslachten vervagen. De vraag is hier niet of een geur voor vrouwen of mannen is gemaakt, maar hoeveel individualiteit hij kan uitdrukken.

Lanoé is een ander Duits parfumhuis dat vaak uniseksparfums verkiest. Lanoé is gevestigd in Wittenberge, Brandenburg, en alle productiestappen vinden plaats in Duitsland. Voordat uniseks geuren zoals No. 4 en No. 6 beschikbaar worden gesteld aan klanten, testen de oprichters, vrienden en familie de creaties. Aandacht voor detail is hier dan ook een topprioriteit.

Het Franse parfumhuis Maison Francis Kurkdjian creëert bijzonder elegante geuren voor mannen, vrouwen of unisex. Als bedenker van het legendarische Le Male van Jean Paul Gaultier is Kurkdjian een van de meesters in zijn vak. Bij het creëren van nieuwe composities vervaagt hij graag de grenzen tussen de geslachten. Unisex geuren zoals het citrusachtige Aqua Universalis, het zoete en houtachtige Baccarat Rouge 540 en de oergeuren behoren tot zijn populairste creaties.

Elke geur van het New Yorkse parfumhuis Bond No. 9 is een eerbetoon aan deze geweldige stad. De uniseksgeuren zijn minstens zo populair als de parfums die speciaal voor vrouwen of mannen zijn gemaakt. Of het nu gaat om het zoete en bloemige Chinatown of het frisse Fire Island, deze uniseks parfums vieren de stad die nooit slaapt, zelfs aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.

Altijd anders

Kiezen voor een uniseks parfum opent een wereld van nieuwe mogelijkheden. Je kunt de geur zelfs delen met je wederhelft, waardoor er een nog diepere band ontstaat. Natuurlijk kan je broer of zus ook een mogelijke medegebruiker zijn van een uniseks geur. Of je nu alleen bent of met een geliefde, een uniseks geur is altijd iets speciaals en geeft de drager een eigen karakter. Vrouwen en mannen krijgen de kans om hun mannelijke of vrouwelijke kant op een subtiele manier te benadrukken. Omdat de geurnoten zich voor elke persoon afzonderlijk ontvouwen, is elke uniseks creatie uniek en toch altijd anders. Uniseks geuren brengen kleur en variatie in elke parfumcollectie en inspireren vrouwen, mannen en alles daartussenin met hun diversiteit.

De parfummarkt door de eeuwen heen

Parfums bestaan al duizenden jaren en de moderne parfums zoals wij die kennen, zijn aan het eind van de 19e eeuw ontstaan. Guerlain Jicky uit 1889 wordt algemeen beschouwd als de eerste vertegenwoordiger van dit nieuwe type. Ze zijn dus niet langer nieuw. Het gebruik van geuressences was aanvankelijk echter meer een fenomeen onder de hogere klassen en de aristocratie; pas met de veranderende arbeidsomstandigheden werd het klantenbestand uitgebreid en is het nu grotendeels gedemocratiseerd. En met de groei van het publiek, groeit ook het assortiment: elk jaar komen er tussen de 100 en 200 nieuwe geuren op de markt. En het groeit voortdurend. In 2018 werd er alleen al in Duitsland ongeveer 1,5 miljard euro uitgegeven aan geuren - ongeveer twee derde daarvan in het damesgeurensegment.

Een geur wordt geboren in de wereld

Hoe bereikt een nieuw parfum een geïnteresseerde klant? Er zit meestal een groot label achter een nieuw product, maar zelfs deze merken produceren de elixers zelden zelf, in plaats daarvan geven ze licenties aan geur- en aromafabrikanten. En deze industrie wordt gedomineerd door vier bedrijven die bijna niemand kent die niet bekend is met het onderwerp. International Flavors & Fragrances (IFF), Firmenich en het Duitse bedrijf Symrise strijden om contracten met marktleider Givaudan, en grote bedrijven zoals Procter & Gamble zijn er ook bij betrokken.

In feite is er veel creativiteit nodig, in ieder geval bij het creëren van een nieuwe geur. Of het nu gaat om een nichegeur van huizen als Maison Francis Kurkdjian of Bond No. 9 of bredere producten van Hugo Boss of Thierry Mugler, het eerste idee wordt geboren in het hoofd van een parfumeur - of in teamwork. Het kan meerdere jaren duren voordat een nieuw parfum klaar is. Pas dan begint de productie.

En wat komt daarna?

Natuurlijk moet een nieuw parfum zoveel mogelijk fans vinden en, idealiter, een langdurige favoriet worden. Maar zelden haalt een nieuw product de Olympus der klassiekers. Slechts ongeveer 10% van de nieuwe releases overleeft het eerste jaar, de rest wordt uit het programma gehaald. Minder dan de helft daarvan zit na het tweede jaar nog in het assortiment. Dit creëert natuurlijk een aanzienlijke druk om te innoveren. Een nieuw parfum moet niet alleen opvallen, ook de flacon en verpakking moeten in het oog springen.

Een nieuw parfum wordt daarom vaak gelanceerd met een uitgebreide reclamecampagne waarin prominente acteurs, topmodellen of zangers hun gezicht lenen aan het label om hun glamour te laten schitteren op het nieuwe product. In het tijdperk van sociale media worden influencers ook steeds belangrijker. Dit zijn natuurlijk niet de gewone griepjes, maar mensen met een groot aantal volgers op platforms als Instagram of YouTube. Beauty- of lifestylebloggers kunnen vooral de jongere generatie beter bereiken dan advertenties op tv of in print.

Wat zal de toekomst brengen?

De parfummarkt zou zich positief moeten blijven ontwikkelen, wat zeker in de smaak zal vallen bij liefhebbers van fijne geuren en hoogwaardige elixers. De komende jaren kunnen we talloze nieuwe geuren verwachten om onze zintuigen te prikkelen. Of het merendeel daarvan op de lange termijn uit Europa zal blijven komen is niet zeker, ook al zal Grasse in Frankrijk waarschijnlijk nog wel een tijdje de titel parfumhoofdstad dragen.