Een geniale autodidact als parfumeur
Het begon met een ontevredenheid. Baron Carlo Magnani, de verfijnde en gecultiveerde erfgenaam van een oude adellijke familie uit Parma, is op zoek naar een parfum dat aan zijn hoge eisen voldoet. Een parfum of eau de cologne die past bij de levensstijl van een man van aanzien. Het is 1916, de Eerste Wereldoorlog heeft zijn verschrikkelijke hoogtepunt bereikt, Albert Einstein publiceert de fundamenten van de algemene relativiteitstheorie en de artistieke beweging van het dadaïsme wordt opgericht.
Het was een veelbewogen jaar toen Carlo Magnani op zoek ging naar zijn parfum. En het was geen verrassing dat hij er geen vond die hem bevredigde. De parfums van die tijd waren nogal zwaar. Wat de jonge baron echter zocht, was een lichte en frisse geur. Terwijl veel mensen de zoektocht zouden hebben opgegeven en genoegen zouden hebben genomen met een compromis, deed de jonge baron iets heel anders. Hij haalde een meester-parfumeur in huis en liet hem zijn eigen geur creëren volgens zijn instructies.
Kort daarna ontstond het weergaloze Acqua di Parma Colonia. Carlo Magnani was de kleinzoon van Girolamo Magnani, de meest gerespecteerde regisseur van het cultureel belangrijke Parma en tegelijkertijd Verdi's favoriete decorontwerper. Carlo Magnani groeide dus op in een wereld waarin literatuur, muziek en schilderkunst hun zeer hoge status deelden met topvakmanschap. Het is dan ook geen verrassing dat hij zijn eigen parfum wilde creëren en meteen zo'n hoog niveau bereikte.
Toen het merk in de jaren negentig door jonge ondernemers als Luca di Montezemolo (Ferrari), Diego Della Valle (Tods) en Paolo Borgomanero (La Perla) zijn reputatie van de jaren 1930-1950 moest terugkrijgen, was het voor de drie ondernemers duidelijk dat er niets aan de samenstelling van Acqua di Parma Colonia mocht worden veranderd.Gabriella Scarpa, tegenwoordig de vrouw aan het roer van Acqua di Parma, zal ook niets aan de geur veranderen en trouw blijven aan de traditie, zoals ze in 2016 nog benadrukte in een interview met Forbes en Teaser.