Een ingenieuze autodidactische parfumeur
Het begon met ontevredenheid. Baron Carlo Magnani, de subtiele en gecultiveerde erfgenaam van een oude adellijke familie van Parma, is op zoek naar een geur die voldoet aan zijn hoge normen. Een parfum of eau de cologne dat overeenkomt met de levensstijl van een man van aanzien. In 1916, toen de Eerste Wereldoorlog haar hoogtepunt bereikte, publiceerde Albert Einstein de fundamenten van de algemene relativiteit en werd de artistieke beweging van het dadaïsme gesticht.
Het was een zeer bewogen jaar toen Carlo Magnani op zoek ging naar zijn geur, en het is dan ook geen verrassing dat hij niemand vond om hem tevreden te stellen. De parfums van die tijd waren vrij zwaar. Wat de jonge Baron echter zocht, was een lichte en frisse geur. Hoewel veel mensen de zoektocht zouden hebben opgegeven en een compromis zouden hebben gevonden, heeft de jonge baron iets heel anders gedaan. Hij bracht een meester parfumeur het huis in en liet hem zijn eigen geur creëren volgens zijn instructies.
Carlo Magnani was de kleinzoon van Girolamo Magnani, de meest gerespecteerde regisseur van cultureel belangrijke Parma en tevens Verdi's favoriete decorontwerper. Carlo Magnani groeide op in een wereld waarin literatuur, muziek en schilderkunst hun zeer hoge status deelden met topvakmanschap. Het is dus geen verrassing dat hij zijn eigen parfum wilde maken en vanaf het begin zo'n hoog niveau bereikte.
In de jaren negentig, toen jonge ondernemers als Luca di Montezemolo (Ferrari), Diego Della Valle (Tods) en Paolo Borgomanero (La Perla) de faam van het merk van de jaren dertig tot de jaren vijftig zouden herstellen, waren de drie ondernemers ervan overtuigd dat de samenstelling van Acqua di Parma Colonia niet kon worden veranderd.Gabriella Scarpa, vandaag de dag de vrouw aan het hoofd van Acqua di Parma, zal niet veranderen de geur en trouw blijven aan de traditie, zoals ze alleen benadrukt in een interview met Forbes en Teaser in 2016.