Van mode tot parfums
Comme des Garçons werd in 1969 gelanceerd door Rei Kawakubo. De ontwerpster, geboren in 1942 in Tokio, staat bekend om haar avant-gardistische prêt-à-porter mode. In tegenstelling tot haute couture legt prêt-à-porter de nadruk op draagbaarheid, maar dit moet niet worden gelijkgesteld aan alledaagsheid - integendeel. Comme des Garçons ziet zichzelf als een nichemerk, zowel op het gebied van mode als geuren en andere accessoires.
Toen Rei Kawakubo in 1981 voor het eerst een collectie toonde op de Paris Fashion Week, werd deze letterlijk verscheurd; slechts een paar mensen begrepen de collectie, die werd omschreven als een "esthetiek van armoede". De modellen hebben verwarde haren, de kleren zien eruit alsof ze zijn aangevreten door motten, rokken hangen in flarden en in plaats van riemen zijn er touwen. Dit is eigenlijk een hele slimme zet van Rei Kawakubo, want dit brutale verschil garandeert haar onmiddellijke aandacht. Hoe anders het label is, blijkt ook uit het feit dat, hoewel de naam Comme des Garçons "net als de jongens" betekent, de eerste collectie voor vrouwen was. De Comme des Garçons Homme collectie volgde pas een paar jaar later.
Om een ongewoon nichemerk te blijven, maakt Comme des Garçons bijna geen reclame; afgezien van een paar foto's van de fles is er ook niets te vinden voor de Comme des Garçons 2 Man geur. Als er printcampagnes worden gelanceerd, zijn ze vaak heel ongebruikelijk, net als de mode. Ook met de modellen worden ongebruikelijke paden bewandeld. De excentrieke zangeres Björk uit IJsland heeft bijvoorbeeld al model gestaan voor Comme des Garçons.