De man achter sterke vrouwen
Juliette Has a Gun Metal Chypré komt uit de luxe collectie van het gelijknamige merk Juliette Has a Gun. Het werd in 2006 opgericht door niemand minder dan Romano Ricci, de achterkleinzoon van mode-icoon Nina Ricci en kleinzoon van parfumeur Robert Ricci (maker van de legendarische geur L'air du temps).
Omringd door mode en parfum van jongs af aan, leek het slechts een kwestie van tijd voordat Romano Ricci zich ook zou toeleggen op de wereld van geuren. Hoewel hij gemakkelijk had kunnen opklimmen in het familiebedrijf, voelde Romano de drang om zichzelf en zijn familie te bewijzen dat hij het ook zonder de machtige naam van zijn familie tot de top kon schoppen. Hij slaagde daar aantoonbaar in. Hij begon de kunst van het parfumeren te leren en wist uiteindelijk een echte meester in de parfumerie, Francis Kurkdjian, oprichter van Maison Francis Kurkdjian Paris, te overtuigen om met hem samen te werken.
Dit was het begin van een veelbelovende samenwerking waarbij het label Juliette Has a Gun in 2006 het levenslicht zag. Dit wordt echter alleen vertegenwoordigd en beheerd door Romano Ricci, aangezien Francis Kurkdjian uiteindelijk de leidende neus is van zijn eigen label.
Juliette Has a Gun Metal Chypré is, net als alle parfums van het merk, gewijd aan de sterke, onafhankelijke vrouw. Romano Ricci ontwerpt alle geuren zelf en reist persoonlijk de wereld rond om ze en hun betekenis te promoten. In 2011 werd hij door de French Fragrance Foundation geëerd met de Special Prize of the Board bij Les Parfums 2011 (FiFi Awards) voor zijn uitzonderlijke composities en het label als geheel.
Naast Juliette Has a Gun Metal Chypré heeft hij al 12 andere parfums gecreëerd en het einde is nog niet in zicht. Niet verrassend is het motto van het parfumhuis "For Women only" - er zijn geen mannengeuren.