Estée Lauder Pleasures for Men, de geur van de frisse mannen

De Estée Lauder Pleasures for Men parfum serie is bijna als een klassiek onder mannengeuren. Sinds de marktintroductie in 1997 heeft het parfum in ieder geval stand gehouden in een omgeving die soms nogal schril is. Daarbij komt het als rustig en ingetogen, zelfs discreet over. Het lijkt aangenaam fris en volgt het Fougère-concept in zijn structuur, die uiteraard zeer creatief gevarieerd is.
In de topnoot bereikt de neus noten van groene bladeren, nectarines en andere citrusvruchten, evenals een luchtig, zwevend Sky-Air akkoord. De hartnoot wordt gedomineerd door pikante koriander zaden, pimento en rode gember. Dit alles wordt uiteindelijk ondersteund door een grondnota van ebbenhout, sandelhout en eikenmos. De benadering van Fougère is daarin zeker de sterkste. Het biedt ook de pittige mannelijke accenten van de geur van deze mannen.
Kopnoten:
Hartnoten:
Basisnoten:
Due naar de vernuftige combinatie, bijvoorbeeld met citrusvormige noten, lijkt dit niet bijzonder krachtig of indringend. Understatement is veel meer in de vraag, een subtiele verfijning, die niet hoeft te pronken, maar zijn effect ontwikkelt alsof het vanzelf spreekt uit zichzelf - en tegelijkertijd aangenaam ontspannen en uiterst ontspannen blijft.

Sterparfumeur Pierre Wargnye creëerde Estée Lauder Pleasures for Men

De verklaring laat noch in helderheid, noch in diepgang te wensen over. Geuren zijn voor hem als muziek, zegt Pierre Wargnye, schepper van Estée Lauder Pleasures for Men. Beiden wilden gevoelens opwekken. Dit is precies wat de Fransman, die opgroeide in Grasse van alle plaatsen, de wereldhoofdstad van parfums en parfums, probeert te doen met zijn creaties. Gevoelens moeten triggeren, iets in een persoon geluid dat raakt en beweegt hem te maken.
Wargnye, afgestudeerd aan de gerenommeerde Grasse Parfumery School, bewandelt hiervoor soms zeer ongebruikelijke paden. Zo verrijkt hij de anders heel opvallende mannengeuren met bloemige noten met een bepaalde voorkeur. Hij is echter uiterst streng, doelgericht en zeer duidelijk in zijn benadering. Krullen en olfactorische franjes zijn zeker niet zijn ding. Geen van beide is overigens onhandig zoet. Hij houdt zich altijd bezig met een heldere geurtaal, met een emotionele boodschap die vaak verfijnd is, maar wel gekenmerkt wordt door uitgesproken helderheid.
In ieder geval lijkt zijn filosofie goed te worden ontvangen. Pierre Wargnye is één van de grootste parfumeurs ter wereld. Naast de Estée Lauder Pleasures for Men parfums serie, heeft hij een hele reeks van zeer succesvolle en zeer geprezen geuren. Hij is verantwoordelijk voor "Boss Classic", "La Perla", "DKNY Men" van Donna Karan of "L'Homme YSL" van Yves Saint Laurent - allemaal parfumcreaties die veel muziek bevatten.
De kernachtige Fransman lijkt ook veel ideeën te hebben. Hij is er nog steeds niet in geslaagd de schepping die hem doet denken aan de eerste reukvergiftiging uit zijn jeugd, zoals hij zelf eerlijk toegeeft. Maar wat nog niet is, kan het nog wel worden. De ingenieuze meester parfumeur Pierre Wargnye uit de immer geurende Grasse werkt eraan.

Estée Lauder Pleasures for Men flessen is stijlvol en smaakvol.

De nogal ingetogen, discrete aanpak van de hele Estée Lauder Pleasures for Men geurreeksen wordt natuurlijk weerspiegeld in het ontwerp van de fles en de verpakking. Beide elementen hebben een vrij simpel, stijlvol en smaakvol effect. De transparante, kleurloze glazen fles combineert een organische, ronde vormtaal met een geometrisch hoekige vormgeving op een bijna klassieke manier. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien een beetje nostalgisch, maar dan verdient het het om als tijdloos elegant te worden gecategoriseerd.
Refined is de duidelijk zichtbare, sterkere onderkant van de flacon, die de anders overheersende lichtheid van het ontwerp met een klein gewicht tegengaat en daardoor een aantrekkelijk contrast vormt. De tweede opvallende ontwerpfunctie is zeker de sluitdop die als bol wordt aangebracht. Het is met een zwevende gratie boven de fles opgezwepen, geeft een duidelijk signaal af, maar geeft ook een heerlijk gevoel van zwaarte. De stopper onderstreept de eenvoudige, tijdloze elegantie die deze fles kenmerkt en zo mooi bij deze geur past.

Reclamecampagne voor Estée Lauder Pleasures for Men vertoont pure mannelijkheid.

Toen in 1997 de serie Estée Lauder Pleasures for Men werd gelanceerd, stond het internet nog in de kinderschoenen. Social media en digitale marketing waren nog niet uitgevonden of slechts rudimentair ontwikkeld. Estée Lauder vertrouwde in haar reclamecampagne om deze nieuwe mannengeur te introduceren volledig op analoge maatregelen.
Centraal stond een paginavullende kleurenadvertentie in diverse publieksbladen. Analoog aan de impressie van het parfum en waarschijnlijk met een duidelijk zicht op de doelgroep, lijkt het motief nog steeds een duidelijk contrast met de huidige parfumreclame voor mannen. Ze heeft helemaal geen last van spier mannelijkheid en logischerwijs ook niet van een mooie vrouw die erdoor aangetrokken wordt. In plaats daarvan zien we een slapende man in een hangmat die zijn eveneens slapende zoon in zijn armen houdt. Onder de hangmat ligt de gezinshond en waakt. Rondom is er veel blauwe lucht en veel groen gazon. Daar wordt ons een moderne idylle getoond.
Het gaat dus niet om de mannelijke kwaliteiten die zo vaak worden overgedragen, zoals koelte, durf of energie, maar om totaal andere kwaliteiten. Hier wordt een man getoond die geeft om, die geeft veiligheid en bescherming, iemand die heeft gevonden zijn plaats in het leven en is aangekomen. Natuurlijk lijkt het niet bijzonder sexy. Het is niet opwindend.
Het motief geeft echter nog steeds een diep mannelijke indruk - een die de gemiddelde man veel beter zou moeten weerspiegelen dan de meeste andere mannen beelden in parfumreclame. Dit is absoluut spectaculair, maar past perfect bij het reukconcept van de Estée Lauder Pleasures for Men parfumserie.