Mannelijke expressiviteit ontmoet klassieke weelde
In overeenstemming met de naam van het parfum Jean Paul Gaultier Ultra Male richt de reclamecampagne zich op het veelvuldig afbeelden van bijzonder mannelijke modellen. Typische poses en afbeeldingen van naakte bovenlichamen, evenals de terugkerende toespeling op seksualiteit en bijna macho mannelijkheid, worden herhaald in posters en televisiereclames. De beelden van ruwe zeebonken die herhaaldelijk door Jean Paul Gaultier worden gebruikt, vinden vaak hun weg naar de advertenties. Ze dienen vaak als een rauw uitgangspunt voor krachtige mannelijkheid, die in de loop van de clip een metamorfose ondergaat tot een elegante maar nog steeds dominante mannelijkheid.
Het voorbeeld van de zeeman die bij zijn geliefde blijft, demonstreert het mannelijke zelfbeeld dat Jean Paul Gaultier Ultra Male wil uitdrukken. Het moment waarop de zeeman zelfverzekerd de matrozenboot aanpast terwijl hij zijn slapende geliefde verlaat, symboliseert op bijna ideale wijze de combinatie van seksualiteit, mannelijkheid en tegelijkertijd het stille genieten van de gentleman.
De commercials voor Jean Paul Gaultier Ultra Male worden begeleid door weelderige werken uit klassieke opera's, zoals Casta Diva uit Bellini's Norma. De achtergrondmuziek, uitgevoerd door Anna Netrebko, is ook een eerbetoon aan de vrouwelijkheid en expressieve mannelijkheid die ten grondslag liggen aan Ultra Male.
Al met al is de reclamecampagne van Jean Paul Gaultier een samenhangend en goed afgerond kunstwerk dat zeker geen naam maakt met zijn terughoudendheid en ingetogen uiterlijk. De reclame in beeld en film richt zich eerder op indrukwekkende beelden en de opvallende weergave van stereotypen van dominante en mannelijke mannen aan de ene kant en de vrouwen die hen aanbidden en betreuren aan de andere kant. Wars van de huidige zoektocht naar gelijkheid, die we vaak tegenkomen, weet de campagne van Jean Paul Gaultier Ultra Male de aandacht van de kijker te trekken met een controversieel statement.